METRUM TRIO anmeldelser

Om “Flammende musik i mørket”-koncerten ved søen på Drosselvej, Tarm skriver Musikstøtten:

Flammende Musik i Mørket – en spektakulær musikoplevelse i mørket ved spejdersøen. Elementernes forrygende samspil kunne fredag aften opleves i en stemningsmættet og medrivende koncert ved spejdersøen på Drosselvej i Tarm. Aftenen indledtes ved, at 100 fakler blev tændt rundt om spejdersøen. Faklerne spejlede sig i søens stille vand, efterhånden som de blev tændt.

Derefter lød Astrid Toft Hansens blide og følsomme stemme langsomt ud i MØRKET – akkompagneret af Anders Hjorth Nielsen på klaver og Henrik Lauritsen på bas – ”Skyerne gråner, og løvet falder, fuglene synger ej mer…” Efterhånden steg tempoet lidt, indtil begejstringen tog over ”Derfor bærer blus vi med glæde…”

Efterårs- og aftensalmer blev meget smukt fortolket – hver på sin egen helt specielle måde – og det var, som om tiden stod stille.

Teltet med Metrum Trio stod tæt ved søbredden, og når man stod på den anden side af søen dannede det oplyste telt sammen med de foranstående fakler et smukt spejlbillede i søen – helt eventyragtigt så det ud – og helt eventyrligt var det.

Tove Lauritsen (arrangør og medlem af Musikstøtten, Tarm)

————————————————————————————————————————

Om udendørskoncerten i Skivholme Præstegårdshave skriver sognepræst Thomas Frøkjær:

2. pinsedag var der udendørs gudstjeneste og koncert i Skivholme Præstegårdshave ved Galten. Gudstjenesten og koncerten var arrangeret i fællesskab af de 7 sogne i den tidligere Galten Kommune. For at gøre det hele lidt festligere havde vi lavet aftale med METRUM TRIO om dels at spille til salmesangen under gudstjenesten, og dels om efter gudstjenesten at underholde en lille times tid med nye rytmiske udgaver af et udsnit af salmer fra salmebogen.

Allerede om formiddagen – flere timer før arrangementets begyndelse – mødte trioen og deres lydmand op med alt det nødvendige grej. Instrumenter og det øvrige udstyr blev stillet op under en til lejligheden opstillet pavillon – og så blev der ellers sunget og spillet og øvet til den store guldmedalje, så alting kunne ”funke” bedst muligt, når ”gæsterne” indfandt sig. Det hele var meget professionelt.

Både gudstjenesten og den efterfølgende koncert blev en rigtig god oplevelse for både vi deltagende præster og de mange mennesker på græsplænen. Jeg kan derfor på det varmeste anbefale METRUM TRIO til lignende arrangementer og til kirkekoncerter i øvrigt.

Thomas Frøkjær (Sognepræst i Skivholme, Sjelle og Skjørring Sogne)

Om forårskoncerten i Tapdrup Kirke skriver menighedsrådsformand Aase Langvad:

En fantastisk oplevelse.
En smuk forårsaften i maj havde jeg en fantastisk oplevelse. METRUM TRIO gæstede Tapdrup Kirke. Anders Hjorth Nielsen, Astrid Toft Hansen og Henrik Lauritsen tog et fyldt kirkerum med på en rytmisk rundrejse gennem Den Danske Salmebog.

Vi oplevede en nyfortolkning af de gamle salmer, som blev udsat for bossa nova, swing, pop osv. Publikum blev fint inddraget via fællessang.

Respekten for de gamle salmer var bevaret på flotteste vis. Såvel sangen som musikken blev fremført meget professionelt med engagement og stor respekt. Eksempelvis under salmen ” Nærmere Gud til dig” oplevede jeg og mange andre følelser, som næsten er ubeskrivelige.

Publikums begejstring var såvel under koncerten som afslutningsvis da heller ikke til at tage fejl af. Jeg kan derfor kun på det varmeste anbefale at entrere med de tre dygtige professionelle unge mennesker.

Aase Langvad (Formand, Tapdrup Menighedsråd)

Om forårskoncerten i Tapdrup Kirke skriver DOKS organist Anders Mørk Larsen:

Efter de stående ovationer var der heldigvis et par ekstranumre !

METRUM TRIO gæstede en fuld Tapdrup Kirke med et program, der var bygget over Den Danske Salmebog. Det var tre meget engagerede musikere der viste os, hvordan de gode gamle salmer også kan synges, udsat som bossa nova, swing, pop, funk og andre rytmiske stilarter. Det var velgørende at høre, at ikke kun de nye salmer, men også de “gode gamle” kunne tåle at blive peppet op, særlig da de blev sunget med en fin balance mellem sangstemmen og orkestret. Vi fik salmebogens numre, men der blev sunget så klart, at det ikke var nødvendigt at støtte sig til den.

Der var tale om et voksent publikum, men også et yngre ville have kunnet glæde sig over fortolkningerne i de rytmiske iklædninger. Et stort tillykke til sangerinden Astrid Toft Hansen, bassisten Henrik Lauritsen og pianisten Anders Hjorth Nielsen for et flot og veludført program – selvgjort og velgjort – og tak fra alle os, der havde svært ved at få hænderne ned igen efter koncerten.

Anders Mørk Larsen (DOKS organist ved Tapdrup og Asmild Kirker, Viborg)

Om julekoncerterne i Tarm Kirke og Tarm Musikskole skriver Tove Lauritsen på vegne af Musikstøtten:

Musikstøtten (støtteforening ved Ringkøbing-Skjern Musikskole) arrangerede skolekoncerter med METRUM TRIO i Tarm Kirke. Elever fra anden til sjette klasse fra Tarm Skole, en musikklasse fra VGT (Vestjysk Gymnasium Tarm) samt elever fra STU-huset havde den store fornøjelse at møde tre dygtige, engagerede unge mennesker, der gav deres fortolkning af forskellige julesalmer.

Folkeskoleeleverne var positivt overraskede over at møde den slags musik i kirken. Koncerten begyndte med, at vi alle fik lov til at synge med på de første vers af “Et barn er født i Betlehem”, hvorefter trioen tog over med deres alternative fortolkning. Vi hørte salmer udsat for både jazz, swing, reggae og gospel. Eleverne tog godt imod det og sad og lod kroppen give udtryk for de inciterende rytmer og den flotte sangstemme. Alle numre blev efterfulgt af ivrige klapsalver, og en del børn havde så stor lyst til at vise deres begejstring, at de klappede med under numrene, ikke alle lige taktfast, men af bedste vilje. Trioen tog dette med smil. De var nok klar over, at det var udtryk for spontan glæde.

Gymnasieeleverne kom med flg. udtalelser: Helt vildt sjovt, at de gamle julesange bliver piftet op. Man mærkede tydeligt, at kvaliteten var god, musikere og sanger var dygtige. Det var originalt. Fedt, at nogle tør pifte de gamle salmer op og gøre dem mere moderne og ungdommelige. Det var “nice” med de forskellige rytmer, fornemmelser og genrer: jazz, reggae, blues og gospel. Spændende at høre den normalt lidt stive musik fortolket på en anden måde. Sangerinden var rigtig dygtig. Hun kunne virkelig mange ting med sin stemme. Pianisten gav en god præsentation af sangene; dygtige musikere, god stemning i kirken. Hyggeligt, at børnene fangede stemningen og klappede med. ”Et barn er født” var særligt god, fordi vi fik den både i en traditionel og en moderne udgave.

De unge mennesker fra STU-huset har samlet deres oplevelser på følgende måde: Metrum Trio var en forrygende musikalsk oplevelse, fantastisk at se som de fik eleverne draget med – uanset alder. Musikerne havde stort nærvær og stor udstråling, og hvilken sangerinde…! Dejligt, at man kan bruge kirken til den slags oplevelser. Vi havde en swingende formiddag…

Støtteforeningens repræsentant i kirken noterede bl.a.: Der var rytme og fart over feltet krydret med en kraftfuld og flot stemme. ”Glade jul” i boogie-udgave blev sunget sensitivt underbygget med frisk og rytmisk klaverspil samt af en springende, vandrende og pulserende bas. Bassen tryllede rosen frem ”midt i den kolde vinter”. ”Julen har englelyd” blev udsat for swingende jazzrytmer – og det var lige før englene sang med. Man kunne ikke sidde stille – musikken bevægede kroppen. ”Dejlig er den himmel blå” blev udsat for old school gospel og fik stjernerne til at blinke med i takt til musikken. ”Hil dig frelser og forsoner” tilsat sydamerikanske rytmer fik isbjergene til at smelte ved lyden af Astrids stemme. ”Vær velkommen Herrens år” i en moderne gospeludgave – sikken en velkomst!

Alt i alt fik koncerten tårer frem i øjenkrogene – så smuk var oplevelsen!

Om aftenen spillede METRUM TRIO til Musikskolens julekoncert, og også her var der stor positiv respons fra publikum. Vi vil således sige METRUM TRIO mange tak for en dejlig decemberoplevelse – vi håber absolut, at vi kommer til at møde jer igen!

På Musikstøttens vegne
Tove Lauritsen

Om julekoncerten i Vinkel Kirke skriver sognepræst Kirsten Greve:

Spændende – udfordrende – og gennemført musikalsk…

Det er vist en meget dækkende beskrivelse af vores julekoncert i Vinkel Kirke.

METRUM TRIO tog os med på en rejse gennem salmebogen ad stier, vi ikke før havde gået på. De gamle melodier blev tilsat nye rytmer – swing, bossa nova, popballader osv. Melodier og ord foldede sig ud på en ny måde…

En dejlig, varm koncert, hvor ingen forblev uberørt af den unge trios charmerende glæde ved musikken…

Sognepræst Kirsten Greve (Vinkel og Sdr. Rind Sogne)